Party Items n Toys for your love one

Membeli Surat Pajak dan Emas Terpakai

Saya memahami tidak ramai yang memiliki sejumlah wang untuk terus menjadi agen emas ai Love Gold . Oleh yang sedemikian jadilah sub agen dengan group ai Love Gold dengan mendapat potongan RM bagi setiap gram emas yang dibeli dan mendapat RM bagi setiap gram yang dibeli oleh pihak lain dari nilai semasa belian emas. call/ sms segera.

Harga jualan lebih rendah dari harga pasaran bagi rantai tangan dan rantai leher emas 999 24k, gold bar GCP (999), pam suisse (999.9) dan 1 dinar 999.9 24k begitu juga belian semula lebih tinggi dari harga pasaran.

Pajakan 30% + 70% / 35% + 65%

Salam hormat kepada semua peminat blog saya.

Hujung minggu ini saya telah dihujani banyak panggilan telefon berkaitan skim pelaburan emas sebegini yang bertanyakan adakah ia dibolehkan atau tidak?

Jawapan saya ada 2

Boleh dan Tidak Boleh

Jawapan lebih panjang lebar saya bukanlah orang yang layak untuk memperkatakannya tetapi berdasarkan pembacaan, saya cuba terangkan mengikut rujukan orang yang arif.

Jawapan boleh / dibenarkan adalah merujuk kepada kaedah perniagaan yang diamalkan itu sendiri yang mana emas yang hendak dibeli itu dibayar sejumlah amaun wang pendahuluan 10% / 20% / 30% / 35% dahulu dan selebihnya dibayar secara ansuran. Seperti mana di kedai-kedai belian emas dilakukan dengan mengunakan kad kredit atau secara bayaran ansuran. Kaedah ini tersebar luas diamalkan oleh peniaga emas.

Rujukan kaedah perniagaan sebegini ini adalah merujuk kepada warta kerajaan jilid 38 no 15. Mengikut warta ini belian tersebut perlulah dinyatakan detail dalam resit Berat barang, kandungan ketumpatan emas tersebut, harga logam tersebut / gm, kos upah (pembuatan), harga keseluruhan, tanda tangan penjual + alamat syarikat dan tarikh belian barulah jual beli ini diiktiraf oleh kerajaan Malaysia. Jika tidak ada maka ia tidak sah dari segi undang-undang.

Jawapan yang tidak boleh pula adalah berdasarkan kaedah muamalat kewangan islam yang mana ia menghukumkan ia adalah riba kerana syarat pembelian emas ini adalah tidak boleh bertangguh atau bayaran secara ansuran. Maknanya kalau nak beli juga kaedah yang boleh digunakan adalah :-



  • Anda mengumpul duit anda secara berdikit-dikit, bila dah cukup bayar cash atau


  • membuat loan bank cara islam untuk membeli emas (harus)

Rujukan hukum halal dan haram ini saya petik dari laman sesawang Ustaz Zaharuddin (seorang pakar kewangan Islam). sini

Untuk makluman semua dalam presentation yang saya adakan TIDAK pernah saya sebutkan kaedah belian secara ansuran ini (30% / 35%) kecuali kaedah beli pajak beli pajak semula dan pinjaman sahaja yang saya terangkan. Mungkin ada salah faham berkenaan maklumat yang saya sendiri terima dari yang bertanya saya mohon banyak-banyak kemaafan.

Namun begitu sebahagian ulamak menghukum pelaburan ini hanya terpakai untuk gold bar sahaja dan tidak pada barang kemas mengikut sebahagian ustaz yang menjalankan Ar Rahnu ini. Apa pun cubalah anda bertanya lagi kepada yang lebih arif dan jika saya ada nyatakan sebarang kesalahan diharapkan dapat menghubungi saya untuk pembetulan.

Kepada yang telah buat kaedah ansuran emas bar tersebut cubalah menebus kembali emas-emas tersebut dengan cara membuat loan dari kaedah islam. Jika urusan tersebut telah lama berlaku anda tidak perlu risau kerana jika anda tebus semula emas anda, anda masih lagi mendapat keuntungan dari kenaikan harga emas tersebut pada tika ini.

Apapun pilihan anda, jika ada perasaan was-was mengenai pelaburan 30%-70% atau 35% + 65% ini atau sebagainya maka seeloknya tinggalkanlah urusan tersebut.

0 comments:

Post a Comment