Party Items n Toys for your love one

Membeli Surat Pajak dan Emas Terpakai

Saya memahami tidak ramai yang memiliki sejumlah wang untuk terus menjadi agen emas ai Love Gold . Oleh yang sedemikian jadilah sub agen dengan group ai Love Gold dengan mendapat potongan RM bagi setiap gram emas yang dibeli dan mendapat RM bagi setiap gram yang dibeli oleh pihak lain dari nilai semasa belian emas. call/ sms segera.

Harga jualan lebih rendah dari harga pasaran bagi rantai tangan dan rantai leher emas 999 24k, gold bar GCP (999), pam suisse (999.9) dan 1 dinar 999.9 24k begitu juga belian semula lebih tinggi dari harga pasaran.

Asal Usul Thesury Bond

Asal usul tresury bond.

Katakan kita ambil imbangan dagangan antara China dengan US. Cina jual dan beli barang dari US. US jual dan beli barang dari China. Yuan dan USD saling bertukar tangan. Kira punya kira, net exchange menyebelahi China katakan USD 100billion setahun. Ini bermaksud US tak dapat Yuan China. China pula mengumpul USD sebagai reserve tukaran asing mereka. Setahun.. dua tahun .. tiga tahun USD semakin bertimbun dalam perbendaharaan China. Kalau biar macam ni habislah USD semua berpindah ke China sebab lebihan dagangan yang besar menyebelahi China.

Karajaan US perlu ambil balik USD tersebut. Secara idealnya ia boleh dicapai dengan menjual produk. Namun kita lihat perkembangan dagangan senantiasa menyebelah China. Ini bermaksud menjual barangan US di China tidak munkin dapat membawa kembali USD di China. Jadi apa lagi nak buat? Perang? Cetak USD lebih banyak lagi? Mungkin lebih demokratik jika USD menjual treasury bond. China yang memang tak memerlukan USD yang banyak akan lebih suka menyimpan bond jangka sederhana & panjang. Jadi China akan pulangkan USD 1 trillion dan perbendaharaan US akan menulis nota jaminan akan membayar balik sebanyak katakan USD 1.1 trillion sepuluh tahun dari sekarang. Tresury bond tu sebenarnya hutang kerajaan yang disandarkan kepada kedaulatan negara.

Untuk pengetahuan, Chinapun munkin tak mahu treasury bond US lagi. Macam mana kerajan US nak dapat duit nak jana ekonomi mereka? Melanun? Itulah yang mereka lakukan di Aghfanistan dan Iraq. It didn't work well. Next cetak USD banyak-banyak. itulah yang dilakukan oleh Pr GW Bush. Bush mencetak USD lebih banyak dari kesemua USD yang dicetak oleh bekas-bekas presiden US. Obama pula mencetak USD lebih banyak dari kesemua bekas2 presiden US termasuk Bush? What does it mean? USD crash point is very close. USD perlu dicetak dengan jumlah meningkat secara exponential. Ingat Presiden Mugabe? USpun dah ikut kaedah Mugabe kerana kaedah ini paling mudah. Kesan positif ekonomi boleh dirasa secara hampir serta-merta. Akan tetapi kesan negatif dimasa hadapan amat-amatlah menyakitkan.

China, Jepun, Arab Saudi dan lain-lain negara di dunia ni dah mula tunjukkan mereka hilang sabar dengan pentadbiran US yang mencetak USD sewenang-wenangnya..

Bijak pandai ada menyatakan " Salah satu kaedah untuk mengelakkan dari melapetaka bikinan "bubble economy" adalah jangan cipta "bubble" tersebut sejak dari awal lagi". Aku harap kerajaan 1Malaysia mengambil mesej ni secara serius kerana "there will be no bubble economy if we don't create it in the first place.

0 comments:

Post a Comment